August 9, 2011

Yam porridge Vs. Cocoyam Porridge

Yam Porridge
Cocoyam Porridge
I am not sure which one I enjoy more to be honest, this two dishes call for similar ingredients but they end up tasting very different. Cocoyam has a stronger flavor that is not easily overpowered by  spices, yam on the other hand absorbs flavors thereby resonating different flavor profiles.Whichever one you choose, they are both equally delicious. 

(African)Yam Porridge
Ingredients
Yam 1 medium size tuber ( peeled, washed and cubed) *should make about 4 cups cubed*
Palm oil (4Tbs)
4 sprigs spring onion (chopped) *optional*
1 Tsp sugar *optional*
Maggi (2cubes)*seasoning cube*
Salt to taste
1 cup dried fish (washed)
2 Tspn blended crayfish
Dried pepper (1tspn)

Direction
  • In a medium size pot, combine the yam and 4 cups water .Add salt and sugar. cook on medium heat for 15-20min
  • Add in the dried pepper, with a spatula or spoon stir the yam, it should be soft enough to break apart a little. Add in the dried fish, blended crayfish and maggi. simmer for 2 mins
  • Reduce heat to Min,  add in the palm oil and green onions. simmer for another 8 mins
You can substitute Irish potatoes or sweet potatoes if you don't have access to African yam, however you have to reduce cooking time. EnJoY!!


Cocoyam Porridge
Ingredients
I medium size cocoyam tuber (peeled and cubed) *should make about 4 cups cubed*
1 habanero pepper (Ata rodo)
1 tomato
1 red bell pepper
1 small onion (finely chopped)
1 Tspn chopped garlic
3Tspns palm oil
2 Tspns blended crayfish
1 cube magi
Salt to taste
Handful chopped cilantro (optional)

Direction
  • Combine the Tomato, red pepper and habanero in a blender, blend to a fine paste
  • Heat up the oil in a large pot; add in the chopped onion and garlic. Stir continuously until the onion is cooked.
  • Add in the blended peppers, 1.5cups water, magi, salt, blended crayfish and your choice of meat. Cover and cook for 5-6mins
  • Now add in the cocoyam, Simmer on below medium heat for 25-30mins. Top with chopped cilantro.
Enjoy!
Serve your porridge with a side of Chicken and a chilled drink, try this Chicken breast recipes
PS: Cocoyam is called Taro here in America, most grocery stores actually carry it. It is also abundantly available in Asian grocery stores.

41 comments:

N.I.L (Naijamum in London) said...

These look scrumptious.....BUT
I know, I know, I know...I get wahala abi? LOL

Yes, as I was saying - BUT I dont do yam. Too heavy for me. Whenever I eat yam, I feel sleepy. LOL

These look good though.

The Relentless Builder said...

I LOVE yam and I like both asaro (yam porridge) and ikokore (water yam porridge). But like NIL said, yam makes you sleepy (so I try not to eat it before going to church or work, or else *snoring* ... LOL!)

Meanwhile, I have not ever heard of cocoyam porridge before and I didn't know Asian stores sold it. Thanks for the info!

*SweetlyBroken* said...

Yam Porridge is the best ever! OMG! I haven't had that in a while! So yummmy!!! Hmm hmm good! Lol. :)

9jaFOODie said...

@NIL...you are a picker eater oo..lol.. I agree with you, yam should be eaten in moderation.

@Relentless Builder: You should try cocoyam porridge , it's amazing.I don't get the craze with Ikokore sha oo... I think it's over hyped. lol.

@SweetlyBroken: You should make some!!!...

kitkat said...

I've never heard of cocoyam porridge lol. I love yam porridge to bits though (the redder the better lol)

Flo | Nigerian Recipes said...

The photo of the yam porridge is doing many many things to my senses. Looks so real I just want to start eating it! Yummy!

gretel said...

I can cook yam porridge but cocoyam,mmm,never tried it except for ekpang kukwo,you know that one? will try the cocoyam.

Prism of an immigrant said...

I'm with Kitkat and Gretel. Today is the first time I'm hearing of cocoyam porridge.

9jaFOODie said...

@KitKat: for real? never? hummm, Yam porridge is amazing.

@Flo: lol... thanks much!!

@Gretel: You need to try it o, it's great!

@Prism: lol... All you "ajebota" type people *kidding* cocoyam porridge isn't as popular I agree.

stelzz said...

i like yam porridge the day after so that i can scrape the bottom pot.lol. I'm more a fried yam and roasted yam type. occasionally i do boiled yam.
Cocoyam porridge? Is it the stuff the efiks use to make ekpankukwo or is that one wateryam?

NikkiSho said...

Sigh...they look yummmy,i"ve never tried cocoyam porridge before tho

Sisi Yemmie ™ said...

This is the first time im hearing of cocoyam porridge!hmmm...i have not had cocoyam since i was a kid! I should go-a-hunting!

9jaFOODie said...

@Stelzz: lol@ scrapping the bottom of the pot. Cocoyam is what is used, wateryam is used for okokore and ojojo.

@Nikkisho: lol..you need to try it]

@Sisi Yemmie: hahahah..you are missing out oo :D..u should try it

enybees-hub said...

Babes I like yam porridge okay

Btw, I have always used cocoyams for "ekpang, oto(our own version of Ikokore which come out in small balls)". Now I've not seen homes in my place where cocoyam is used for porridge,its not "prestige",it would look like LACK ‎​ℓ☺ℓ seriously BUT as per say M.A.C has done it cos I respect your food skills,I go try ​​​am sha o!!!

enybees-hub said...

Yeah we use cocoyam and wateryam too for Ekpang nkukwo. Then,cocoyams are also eaten with oil and used to make other types of meals- eaten out of availability and scarcity of yams too :)

Emeka Amakeze said...

Bikonu kedu ihe mmadu ji isi koro? Can't somebody pass by this blog without salivating or having acute instant hunger? What kind of fooditry punishment is this biko?

I'm hungry biko!Bikonu kedu ihe mmadu ji isi koro? Can't somebody pass by this blog without salivating or having acute instant hunger? What kind of fooditry punishment is this biko?

I'm hungry biko!
log without salivating or having acute instant hunger? What kind of fooditry punishment is this biko?

I'm hungry biko!Bikonu kedu ihe mmadu ji isi koro? Can't somebody pass by this blog without salivating or having acute instant hunger? What kind of fooditry punishment is this biko?

I'm hungry biko!

9jaFOODie said...

@Enybees-Hub: LWKMD@ "it would look like LACK " don't you just like how we attach class to everything in Nigeria, if it's abundant and widely available then it must not be good enough. It fascinates me really, it's just like cassava, so much can be done with the Non garri variety, yet people don't bother to cook it because it's relatively inexpensive.

Happy you will make it, I dream to revolutionize lost food crops in that country oo, even if it's for the middle/lower class, we deserve to have scrumptious recipes for what is available and inexpensive.

that was a long rant sha. You know I gat love for you, you are the ultimate MAC foodie!!!

@Emeka: lmao...My bad Ndo :D LOL..hope you have eaten o.

A-9ja-Great said...

I'll learn not to visit this page so early in the morning.*now frowning*

Chic Therapy said...

Lol @ A 9ja Great...I tell ya she tortures us here.

I dont like regular boiled yam(too lazy to chew it-lol) but i love yam porridge because most of the yam has been mashed up.My mom puts fresh efirin (Basil leaves)in hers and it really adds some flavor to it

9jaFOODie said...

@9ja-great: Smile love :)

@Chick Therapy: Basil sounds like a great touch!! never thought of that. lol..you are too lazy to chew yam?? lol...

Myne Whitman said...

They are both calling my name! LOL...I want some.

9jaFOODie said...

lol..I will DHL some your way :D

Natural Nigerian said...

I hardly eat yam so I hardly cook it. However, on my few attempts, I have never been able to get it to clump together like this. Do you have to mash some yam to get it to this consistency?

Natural Nigerian said...

By the way, I know exactly how Emeka feels.

deolascope said...

How do i prepare cocoyam porridge? Is it the same way with yam porridge? Never tasted it.

9jaFOODie said...

@NN: You have to cook the yam longer than you will yam for say (Yam n egg), it's usually a lot softer and it should easily break apart when you turn it.

@Deolascope: it is a bit different, click read more in the post, you will be able to see the cocoyam recipe.
Thanks for your comment!!

Muse Origins said...

I'll def try the yam. I don't like coco yam. But i feel Chic therapy oh- one of the reasons yam isnt a favorite is cause it's too hard to chew lol

Adiya
Muse Origins Features
Muse Origins

enybees-hub said...

‎​​home calls ‎​you MAC,pls come and revolutionise and make "scrumptious" recipes cos for real we have so many leaves,herbs,nuts etc that can make delicious healthy meals. Each time I watch Food network,​​​am amazed at what Oyinbo turn food into...afterall,God made them all ;)‎​​ ‎​ℓ☺ℓ

9jaFOODie said...

@Adiya: lol.. you too? SMH...hahahah

@Enybees-hub: Abi oo... true talk ooo... I am coming, just remember me in your prayers.

LE DYNAMIQUE PROFESSEUR said...

Asaro elepo rede rede... As a proper African man, I know the value of spices o... But I have never tried to Cocoyam porridge before. Will save that in one folder like that till I am married. haha

- LDP

9jaFOODie said...

lol...wifey has her work cut out for her already oo.

Chic Therapy said...

I think i meant rosemary leaves not basil

9jaFOODie said...

kk

igbogirlguide said...

Cocoyam! Scrummy!

9jaFOODie said...

:)

TeeEhm said...

I love yam porridge!!
which one is cocoyam porridge again o, I will try n cook it for mum cos she doesnt eat yam porridge

9jaFOODie said...

Yeiii... you totally should. it's amazing.

Now Serving said...

We use yams or sweet potaotes a lot as a sub for regular potatoes! I am sure porridge would taste good with this... Thanks for you comment on my blog:) I too had made a sweet potato preparation! Do inspire me some more by joining my blog - hope/love to see you there! cheers, priya

9jaFOODie said...

Will do, thanks for visiting.

Ginger said...

Yam porridge sigh. when shall i eat you again?? Back in Naija, tantalizers yam porridge had me jumping on okada at lunch time.

Had boiled yam and egg/fish stew at a friend's yesterday. first time in months!! it was wunnerful.

9jaFOODie said...

lol...you can make yourself some :D

.....OMG... I want some yammmmmmm n egg :(